Vlakslijpen & Precisieslijpen
Haal uw delen uit een grote precisie plaat!
Waarom uw nauwkeurige delen nog per stuk op dikte slijpen of frezen? Haal uw delen uit een grote plaat met behulp van vlakslijpen en precisieslijpen! Een ruwe plaat kent veel uitdagingen. Dikteverschil, spanning en oneffenheden. De nieuwe precisieslijpmachine bij Van Geenen rekent hier mee af, en realiseert nauwkeurige waarden op het gebied van evenwijdigheid, vlakheid, en dikte.
Bij het produceren van plaatwerk wordt er veel spanning in het materiaal gebracht. Bij de eerste bewerkingsstappen komt deze spanning vrij en kan een reactie geven zodra de vacuumspanning wordt losgelaten. Door de plaat regelmatig te draaien en tweezijdig te slijpen verlaat de meeste spanning het materiaal en kan er toegewerkt worden naar een vlakke plaat.
Voorbeeld op de foto: uitgangsmateriaal plaat RVS316 6000x2000x10. Wens van de klant: Slijpen op 8mm + 0/-0,05
Afb. 1 De RVS plaat ligt opgespannen op de vacuumtafel, klaar om op het dikte geslepen te worden. Door dat de machine nauwkeurig ingesteld kan worden qua afname, kunnen beide zijden zeer vlakgeslepen worden.
Het vlakslijpen kan beginnen, de machine kan als het moet wel 0,2mm per slijpgang afnemen, over de volle breedte van 2 meter. Dit is een enorm voordeel ten opzichte frezen. Natuurlijk, als het nauwkeuriger moeten wordt er per slijpgang veel minder afgenomen. Dit kan ingesteld worden tot 0,02mm.
Afb. 2 Na een aantal eerste slijpgangen wordt duidelijk hoeveel dikteverschil er in een warmgewalste RVS plaat zit. Allen “toppen” van de roestvaststalen plaat zijn geslepen, en duidelijk is dat er nog flink wat materiaal afgenomen moet worden om de dikteverschillen en materiaal oneffenheden weg te nemen. Vaak is het dan ook verstandig om wat dikker uitgangsmateriaal te nemen.
Afb. 3 De Inox plaat is 2-zijdig vlakgeslepen, en is overal even dik. Tijdens het slijpen is de plaat regelmatig gedraaid, waardoor veel spanning de plaat heeft verlaten. Hij ziet er strak uit, heeft een lage RA waarde, en is ruim binnen de gevraagde diktetolerantie geslepen!
Na het slijpproces worden de plaat nauwkeurig waterstraal gesneden. Zo haalt de klant honderden kleine precisiedelen uit 1 plaat, exact op de gewenste dikte
Titanium / titaan vlakslijpen
Tegenwoordig is titanium niet meer weg te denken in de Lucht & Ruimtevaartindustrie. De vele aantrekkelijke eigenschappen van titaan maakt het een zeer populair materiaalsoort. Zo heeft het een zeer interessante verhouding qua sterkte en gewicht, oftewel zeer sterk en enorm licht. Een zeer hoge corrosieweerstand, en de prestaties bij hoge en lage temperaturen. Niet zo gek dus dat het in de Aerospace industrie volop toegepast wordt. Zo wordt Titanium / titaan toegepast in de het casco, de straalmotoren en het landingsgestel van vliegtuigen. En niet te vergeten, een groot deel van de motoren zijn gemaakt uit titanium. De straalmotoren worden hoog in de lucht natuurlijk blootgesteld aan temperaturen ver onder nul, terwijl in motoren de temperaturen hoog kunnen oplopen. Het titanium weet daar goed mee om te springen en blijft de presteren zoals het zo moeten.
De onderdelen zoals de motorbladen, assen, schijven, ophangingen etc., moet natuurlijk nauwkeurig bewerkt worden. Zoals titanium platen, die op maat geslepen dienen te worden. Van Geenen heeft inmiddels de ervaringen om deze vlak te slijpen binnen nauwkeurige toleranties.
Alpha case
Titanium is niet het meeste eenvoudige materiaal om te slijpen. Het meeste Titanium heeft een zeer harde walshuid. Ook wel Alpha Case genoemd.Dit is de oppervlaktestructuur die ontstaat bij het produceren van titanium, zodra het bloot wordt gesteld aan zuurstof. ( oxygen-enriched surface ). Deze oppervlaktelaag is zeer hard en broos, en vertoond microscheurtjes. Dit verminderd de juist zo aantrekkelijke eigenschappen van het titanium.
Het is minder sterk en betrouwbaar. Dit is natuurlijk onwenselijk als het om vliegtuigonderdelen gaat. Schoonslijpen of vlakslijpen van Titanium zijn daar dan weer goede oplossingen voor.
Afb. 4 en 5 De Alpha case, de toplaag van titanium. Zeer hard, broos en hierdoor is het materiaal nog ongeschikt om te gebruiken.
De titaan plaat moet eerst ontdaan worden van deze walshuid. Door de zeer taaie harde huid is er een flinke slijpmachine benodigd. Van Geenen beschikt over deze apparaatuur stapsgewijs laagsje materiaal van de tinaium plaat af te nemen. Er moet vrij diep geslepen worden om de Alpha Case te verwijderen.
Afb. 6 Na enkele slijpgangen in nog maar een deel van de huid verwijderd. Er zal nog wat steviger doorgeslepen moeten worden.
Afb. 7 De plaat is “schoongeslepen”, dat wil zeggen ontdaan van de Alpha Case. Dat betekend dat de broze laag weg is. Van Geenen heeft de titaanplaat tweezijdig vlakgeslepen en voorzien van een strakke, nette finish. Het materiaal is nu massief en zeer sterk, klaar voor gebruik.
Algemene informatie precisieslijpen
Dikte, evenwijdigheid en vlakheid zijn termen die iets zeggen over de nauwkeurigheid van de plaat. Wat is de bovengrens, ondergrens, en hoe zijn de verschillende termen aan elkaar verwant en hoe verschillen ze. Als het gaat om precisieslijpen van plaat komen deze termen naar voren.
Dikte
De afstand tussen twee oppervlakken van een plaat, boven- en onderkant. De dikte op tekening wordt meestal weergegeven met een gespecificeerde afwijkingstolerantie. Bijvoorbeeld 8mm + 0 / -0,05mm Dit betekend dat de plaat niet dikker mag zijn dan 8,00mm en niet dunner dan 7,95mm.
In onbewerkt materiaal kan zeer veel dikteverschil zitten. Dit hangt van af van het materiaalsoort, walsproces en dikte. Door de plaat 1 of tweezijdig vlak te slijpen kan men de afwijkingen in dikte minimaliseren. Men kan de RVS of aluminium plaat, of een ander materiaalsoort door middel van vlakslijpen binnen de gewenste tolerantie brengen. Dit maakt ook gelijk een brug naar evenwijdigheid.
Evenwijdigheid
Evenwijdigheid van een metalen plaat, zoals rvs aluminium of titaan, is zeer verwant aan de dikte. Evenwijdigheid, ook wel parallelliteit genoemd, geeft het verschil tussen het dunste en dikste punt van een plaat aan. Dus als het dikste punt van de plaat 7,99mm is, en het dunste 7,96mm, spreken we over een parallelliteit van 0,03mm. Door het vlakslijpen / precisieslijpen van beide zijden kan men de evenwijdigheid enorm verbeteren. Voor veel toepassingen is het vooral belangrijk dat de plaat overal even dik is.
Vlakheid
Vlakheid is natuurlijk net als de diktetolerantie en evenwijdigheid vaak een eis die op tekening staat. Maar vlakheid van een plaat is niet direct verwant hiermee. Want vlakheid wordt gemeten ten opzichte van een referentiepunt of ook wel nulpunt genoemd. Dit is vaak de vlakke tafel van de slijpmachine, of een vlakke, granieten tafel in een meetkamer. Maar, regelmatig wordt het ook anders belicht. Dat de vlakheid wordt gemeten als de plaat opgespannen ligt op de slijptafel, dmv vacuüm of een magneet. Dit volstaat als de plaat later in de toepassing wordt vastgeschroefd, geklemd of gelast. Vlakheid blijft een uitdagend thema. Het is dus te beïnvloeden door middel van precisieslijpen, door 2 zijdig te slijpen, en tussendoor regelmatig te draaien verlaat veel spanning het materiaal. Maar niet altijd. Het kan in sommige gevallen noodzakelijk zijn materialen spanningsarm te gloeien en te richten, waardoor de vlakheid positief beïnvloed wordt.
Rondslijpen
Rondslijpen is ook een precisieslijpbewerking, maar wel een totaal andere tak van sport. Assen, ringen, boringen, kunnen zowel inwendig als uitwendig nauwkeurig worden geslepen. Rondslijpen is een specialistische techniek. Dit kan in een opspanning geslepen worden, maar ook door middel van centerloos slijpen.
Neem contact op
Op zoek naar iemand voor het vlakslijpen en precisieslijpen van platen? Neem dan direct contact met ons op. Wij staan voor een perfecte afwerking, hoge kwaliteit en een eindresultaat dat voldoet aan al uw wensen. U kunt ons bereiken op telefoonnummer +31 (0)548 – 543793, of stuur een e-mail naar info@vangeenen.nl.